lördag 8 maj 2010

Veckorapport...;-)

Det verkar det bli numera... Jag har inte alls ett lika stort behov av att skriva här, men det händer ju saker hela tiden ändå.

Har strålats hela veckan och det har gått bra. Börjar bli lte röd, men jag smörjer enträget med aloe vera och det verkar (iaf än så länge) hålla det i schack.

I onsdags lunchade jag med Viktoria, min bröstsyster från Vellinge. Mycket trevligt och "pratigt"!! Då vi kom ut från Märtas satt Cecilia, en annan bröstsyster,  där utanför. Det var verkligen jättetrevligt att träffa henne. Hon ligger några månader före mig i tid och är numera klar med det mesta. Bara herceptinet för henne också var 3:e vecka.

I torsdags följde jag med Linn på sista besöket på hennes skola. Mysigt och jättekul att få vara lite fluga på väggen;-) Linn är fortfarande jättenöjd med valet av skola och att de fick stanna och äta en jättegod lunch gjorde ju inte saken sämre!

Jag har fått ett brev från försäkringskassan, eller dvs det är en kopia av ett brev till min strålningsläkare, han som sjukskrev mig till den 30/6. Nu måste han motivera en gång till varför jag ska vara sjukskriven eftersom jag tydligen inte har behov av att vara sjukskriven under strålningen (enligt deras beslutsstöd).
Det hjälpte säkert inte att jag sa till min handläggare att jag mår rätt bra... Allting är ju relativt. Hon förstod kanske inte att jag menade jämfört med hur jag mådde under min cellgiftsbehandling då jag bara kunde ligga på soffan och uggla. Jag blir ju fortfarande trött som en örn om jag gör för mycket;-)
Jag får nog ringa henne på måndag. Jag tycker verkligen att hon kunde sagt nånting om det här då vi pratade i telefonen. Reglerna har väl inte förändrats sedan dess eller hur?  Ja ja, det fixar sig väl. Jag kanske får börja jobba lite innan jag tänkt;-) Hade väl i vilket fall som helst tänkt att bryta sjukskrivningen efter strålningen om formen håller sig ok.

Igår tog jag med mig tjejerna hem till Susanne. Hon har också två tjejer i samma ålder. En jättetrevlig dag med både barnvakt under strålningen och supergod lunch. Som vanligt är det svårt att slita sig, men det gick tillslut.
Vi tog svängen om Toys 'r us och köpte lite kalaspresenter. Idag har nämligen Agnes varit på kalas och imorgon är det Linns tur.

Idag har vi kollat på dekorationsgrus till trädgården/runt odlingslådorna. C har fixat nergånen från altanen + sått gräs och jag har planterat lavendlar och lagt ut resterande markduk. Så nu är allt klart för gruset/stenen.
Det har ju inte varit varmt, men rätt skönt att lulla runt lite ute ändå. Lågt tempo, men det viktiga är ju att det blir gjort;-)

Jag och barnen har också hunnit trotsa kylan och gått bort till kiosken och köpt glass. Det är ju officiellt sommar när han har öppnat ju! Vi fick sällskap avv Åsa och barnen. Mysigt! ...Fast kallt! ;-)

Ikväll blir det wild kids för barnen och film lite senare för mamma och pappa. Vi tänkte se Avatar.

Kram på er alla!
Elisabeth

6 kommentarer:

  1. Försäkringskassan i ett nötskal. Snart har du väl ingen sjukpenninggrundande inkomst o ingen sjukpenning heller. Det tog dom från min dotter pga en läkarmiss. Kämpa på Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!

    När det gäller försäkringskassan handlar det mycket om vad man får för handläggare och läkarens intyg. Ring och prata med handläggaren igen. Har sett att många är sjukskrivna fram till ett år efter operation, naturligtvis beroende på hur de mår. Man får inte vara för positiv när man talar med myndigheter...... Tyvärr. Allting är ju som du skriver relativt. Kan tänka mig att man upplever sig som att må kanon under strålningen jämfört med cellgifterna. Men att man ändå inte orkar jättemycket. Tror det är dumt att skynda för mycket, kan slå tillbaks längre fram. Och då kanske ny skjukskrivning och inget är vunnet.

    Tack själv för i onsdags, alltid lika trevligt att träffa dig.

    Kram
    Viktoria

    SvaraRadera
  3. Det där låter som försäkringskassan i ett nötskal. Ja, allt är ju faktiskt relativt. Själv fick jag ringa dit för någon vecka sen. Då var det frågan om jag hade rätt att vara sjukskriven eller ej mellan cellgiftsbehandlingarna! Hallå eller???! Den på fk som funderade över det kan ju omöjligt fått en enda cellgiftsbehandling själv! Men när jag förklarade läget med alla biverkningar, hur man mår och att jag är infektionskänslig så jag inte går in och hämtar eller lämnar på dagis när mina värden ligger som sämst så fick jag sjukskrivningen förlängd. Verkar som jag får bli sjukskriven även under strålningen + eventuellt lite efter det också. Min handläggare tyckte att det räckte att vi träffas igen i september och kollar hur läget är då. Sen vill man såklart må så bra som möjligt och hoppas på att återhämta sig snabbt. Just nu är det nog tröttheten som är allra värst!

    kram Linda

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag är en tjej lite äldre än du som också har fått bröstcancer med spridning till lymfkörtlarna. Jag har kännt ett stort behov av information om vad som väntar mig i samband med behandlingarna och jag har läst en del på din blogg då jag ska göra samma val som du vad gäller cellgiftsbehandling, den traditionella eller vara med i studien. Många frågor som poppar upp, har du ork att svara om jag mailar dig?

    Skönt att få läsa din blogg ch känna att jag inte är ensam om att kämpa.

    SvaraRadera
  5. Hej du anonym;-)

    Så klart du får maila mig! Förstår precis känslan. Massor av frågor - jag ska försöka svara så bra jag kan!
    Mailen är conny.elisabeth@tele2.se

    //Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Det talas mycket om att cancerpatienter får vara sjukskrivna i upp till 18 månader! Varför då jävlas FK med oss cancerdrabbade och stressar upp oss när vi har mycket att gå genom. Jag blir så förbannad på sådana handläggare som inte har förståelse för oss. Jag själv blev uppringd av FK mitt på cellgiftsbehandlingen. De ville att jag skulle jobba mellan behandlingarna, trots att jag hade gått ner flera kilo i vikt och hade svårt att ta mig till toa eller sovrummet. Nu är jag under strålbehandling och jag vet att snart kommer jag att bli uppringt av jägarfolket i FK.
    Hoppas det ordnar sig för dig och som andra kommentatorn säger så ska du inte vissa dig pigg och glad när du pratar med FK!
    Vi behöver tid att komma upp på fötterna!

    SvaraRadera