söndag 2 maj 2010

Söndag

...och solen skiner! Helt underbart väder och vi njuter stenhårt allihop. Fast just nu sitter jag förstås inne och bloggar...;-)
Inser att det går fler och fler dagar mellan mina blogginlägg. Antar att det betyder att jag inte har särskilt mycket att berätta. Livet rullar på i sakta mak och jag njuter av det.

I veckan som gått har jag förstås fått stråling varje dag och det känns som det går snabbare och snabbare för varje dag. Jag vänjer mig ju och börjar se var man kan spara sekunder;-)

I torsdags skulle Linn till skolan där hon ska börja nollan. Det var det andra besöket och Åsa skulle lämna både Truls och Linn. Väl där kunne föräldrarna tydligen stanna kvar om de ville så Å ringde hem till mig och berättade. Jag bad henne fråga Linn hur hon ville jag skulle göra och det resulterade förstås i att jag snällt fick stanna hemma;-)
Jag har sagt till henne att nästa (och sista) gången hon ska dit på besök så SKA mamma följa med oavsett vad hon tycker!!;-)  Som tur är så har det inget att göra med att jag för tillfället är lite skallig, hon har alltid varit såhär.  Ibland är det nästan lite läskigt att ha en så självständig tjej.

Tjejerna fick även följa med på strålningen. De blev sååå väl omhändertagna och fick plåster som de sen kunde sätta på sina dockor. Genomskinliga så att strecken som ritats på kroppen syns igenom;-) Precis som på mamma! Linn har innan frågat om det gör ont och nu kunde hon med egna ögon se att det inte gör ett dugg ont. De kunde titta på mig genom en kamera medans jag fick strålingen och även sätta på och stänga av lasern som de använder för att "ställa in mig" i rätt läge.
Så nu vet de precis vad som händer när jag säger att jag ska in till sjukhuset för att strålas. Det ger trygghet!!

I fredags hade jag flera saker på gång. Först strålningen kl 8.00, sedan skynda till hjärtundersökningen
kl 8.15. När den var klar så var jag precis i lagom tid till kuratorn kl 10.00.
Det var som alltid riktigt bra. Även om jag inte sitter och bölar ögonen ur mig varje gång, så ger det jättemycket att lufta alla tankar. Min "ältnings-station"...;-)
Hjärtundersökningen får jag svar på via min onkolog. Jag är fortfarande rätt svullen i ben och händer, men är inte så orolig för att det ska ha med hjärtat att göra. Känner mig inte så blytung i benen längre även om jag inte direkt skuttar runt hela tiden;-)

Efter alla tider på sjukhuset tog jag mig ut till Almåsa, ett område med kolonistugor utanför stan. Där har två kollegor köpt en stuga och gjort jättefint!
Trevlig stuga, sköna människor! En riktigt underbar eftermiddag!

Igår jobbade vi järnet i trädgården. Har köpt jord och pallkragar. Vi skulle köpa 2,5 kubikmeter jord. Det skulle väga 4 ton. Vi tror att de gjort en liten miss och gett oss 4 kubikmeter jord istället;-) Det är en himla massa jord kvar utanför huset i varje fall! ;-) Nu har vi bara kvar att plantera ovh lägga stenkross runt odlingslådorna. Markduk ligger förstås under så vi ska slippa så mycket ogräs.

På eftermiddagen gick vi bort till Å och J för en helkväll;-) Med oss hade vi årets första rabarberpaj - med rabarber tagen från egen trädgård!
Vi åt underbart goda hamburgare, grillade förstås, och världens bästa ananassalsa. Efteråt orkade vi knappt röra oss...;-)
Vi var hemma vid ett-tiden på natten och jag tyckte det var så skönt att jag inte var helt färdig. Börjar känna mig lite som vanligt igen.

Idag blir det mer trädgård. Solen skiner och tjejerna har tagit ut princessleksaker på altanen. Nu ska jag bara snabbdiska innan jag beger mig ut jag med.
Diskmaskinsmannen tog med sig våran diskmaskin i tisdags och lovade att vi skulle få tillbaka den, eller en ny,  i slutet på veckan.... Har vi sett någon diskmaskin? Har vi hört något från dom? NEJ....
Nu har den varit trasig sedan början på mars och han har varit här 5 gånger... Kan vi inte få en maskin som funkar nån gång? Jag vet mer om han och hans flickvän, hans hus och hans framtidiga altan än jag vill;-)  Nu får det va nog! ;-D

Ha en fortsatt skön helg allihop!!
Kram Elisabeth

6 kommentarer:

  1. Oj, det var minsann ingen dålig rapport! Verkar som en skön helg. Vi ses på onsdag.

    Kram
    Viktoria

    SvaraRadera
  2. Vad bra att tjejerna har varit med och kan se hur strålningen går till! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har en grej till dig i min blogg som du gärna får hämta. :-)

    Kram kram!!

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra söndag, skönt att det rullar på hos dej.
    Har du fått nåt mot dina svullna ben?
    jag ska oxå in på hjärtultraljud snart är svullen & vattnig,,är så trist men men det får väl vara så.
    Hur många strålningar har du kvar nu?
    Kramen

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag är 37 år med man och 3 barn och har precis varit på återbesök efter operationen. Jag har samma diagnos som du verkar det som(spridning i 2 av 8 lymfkörtlar). Jätteskönt att läsa om det du skriver då jag själv påbörjar min cellgiftsbehandling om ca 3 veckor (känns som en evighet dit). Om det är ok med dig så kommer jag att följa din blogg för det känns väldigt ensamt i kaoset just nu.

    SvaraRadera
  6. Klart du får följa min blogg!! ;-) Det känns alltid lite bättre när man hittar¨någon mer som är i samma situation.
    Om du vill får du hemskt gärna maila mig på conny.elisabeth@tele2.se
    eller så får du helt enkelt skaffa en blogg du med;-) Det hjälper att skriva av sig lite, dessutom är det bra som info till familj och vänner. Det är inte alltid man orkar prata i telefonen.

    Stor kram och lycka till! Hoppas att höra av dig.
    Elisabeth

    SvaraRadera