lördag 28 augusti 2010

Första återbesöket...

...och det gick förstås alldeles utmärkt! ;-)  Mina värden var hur bra som helst. Efter endel klämmande på hals, operationsområde och under armen fick jag ett OK-stämpel även där. (Inte bokstavligen förstås...;-))
Mitt kvarvarande bröst kände sig inte utanför heller - klämmandet fortsatte. Även detta klarade sig utan anmärkning. Ny tid och mammografi bokades till veckan innan jul.

Det var faktiskt ett riktigt trevligt och upplyftande besök. Jag hade endel frågor som jag fick svar på.
Den upplyftande delen har till stor del att göra med att cancerforskningen går framåt ordentligt. Han kunde berätta om en ny målsökande medicin för Her-2 positiva - som jag. Tydligen har de hittat ett sätt att "fästa på" ett nytt cellgift (möjligen gammalt, men har ej kunnat användas innan pga att det är så hysteriskt toxiskt) till traztuzumab (herceptin). Det funkar ju så då att herceptinet söker upp tumörcellerna pga deras receptorer på ytan och sedan gör cellgiftet jobbet.
Låter hur häftigt som helst!! Det är tydligen inte ens ett registrerat medel ännu, men min doktor har då fått till det så att de ska få vara ett av sjukhusen som får vara med i studien. Det är ju helt fantastiskt!
Jag ska ju inte ha nåt återfall! (Men om det nu i värsta fall skulle bli så illa så finns där nu ett nytt medel att få testa.)
Ni har väl läst och hört om George ?  Han fick inte lång tid kvar av sina läkare då han diagnostiserades med mesotheliom...
Nu lever han med hjälp utav en ny medicin. Inom en studie. Han väntar barn med sin fru - något som var otänkbart då han fick diagnosen.  Forskningen kan göra underverk....

Nu måste jag rusa - Linn ska på kalas och vi behöver hitta presenter! ;-)
Kram på er allihop!
Elisabeth

8 kommentarer:

  1. Härligt att höra att första återbesöket gick bra! :-)

    Ja, det är tur att forskning pågår hela tiden och att det går framåt.

    Jag ska till min läkare nu i veckan. Kommer förmodligen få svar på röntgen-undersökningen som jag har gjort. Usch, är nervös för vad den ska visa. Har så ont i revbenen på ena sidan och oroar mig för att det ska finnas små monster där också!

    Kram kram!!

    SvaraRadera
  2. Så skönt att höra att allt var bra och att forskningen går framåt.
    Njut nu av livet! Kram Lisbet

    SvaraRadera
  3. Hej Elisabeth,
    Har själv blivit opererad för BC maj och juni 2009, sedan cellgifter och nu avslutar jag herceptinbehandlingen på måndag, blev intresserad av vad det är för nu medecin som ska forskas fram eftersom min BC också var HER2 positiv. Om du vill så kanske du kan maila mej hittar ej din mailadress.
    Min mail är lundaflat@swipnet.se
    Varma hälningar Britt-Marie

    SvaraRadera
  4. Oh, så skönt att första återbesöket är avklarat. Du vet vad vi säger... för varje avklarat återbesök minskar risken, gång efter gång...... Spännande, det du berättar om nya studien. Du får berätta mer nästa gång vi ses.

    Jag ska förresten på mammografi på fredag redan....

    Kram
    Viktoria

    SvaraRadera
  5. Grattis till avklarat första återbesök! Underbart att höra att allt var bra.

    Det känns tryggt att de hela tiden gör framsteg i forskningen - för även om vi ska klara oss utan återfall så är det bra om det finns goda reservplaner.

    Kram på dig från Gladilivet!

    SvaraRadera
  6. =))))))))))))))))))))))))
    Puss!!

    SvaraRadera
  7. Vad skönt att ditt besök blev lyckat!
    Jag vet hur nervigt det är.Ska på mitt besök 8 September och få veta röntgensvar.Förra årsbesöket var OK så jag hoppas ju att det ska gå bra den här gången också.Det blir faktiskt jobbigare för varje gång..
    Intressant om den nya HER-2 medicinen.Du kan väl skriva om den på bloggen,vi är många medsystrar som sitter i samma båt.Kramar!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Kan du berätta mer om den målsökande medicinen? Jag har själv her2+ och ska ha Hercetin i ett år framåt? Har inte hört om något nytt,trots att jag frågat min läkare.
    Mvh
    Marie
    Svara på min mail: mariewoman@hotmail.com

    SvaraRadera