onsdag 19 september 2012

Två och ett halvt års-kontroll...

.... Är genomförd. Med gott resultat;-)

Jag fick i början på sommaren ont under höger revbensbåge. Undrade - kan metastaser i levern ge ont där? Men diagnosticerade mig själv med gallsten;-)  Ontet gav med sig lite, men dök upp igen efter ett tag - då bara när jag gick. Fast ändå varenda gång jag gick....
Efter en vecka tyckte jag det var nog och ringde in till onkologen för att de skulle lugna mig. Så blev det inte - utan de gjorde precis som de skulle och tog det på allvar. Jag fick åka in till sjukhuset och ta blodprover. Och jag trillade ner i ett stort, svart hål....
Som tur var ringde de redan nästa dag och kunde berätta att proverna jag tagit såg helt normala ut. Dock ville de ändå göra ett ultraljud av levern innan jag skulle på mitt återbesök, min 2,5 års-kontroll, i september. Jag kravlade mig upp från hålet även om en viss oro satt kvar.

Den 11 september var det dags för UL. Det tog sin lilla tid och hon kollade och kollade, tog bild efter bild att granska sedan, i lugn och ro som hon sade. Jag frågade om allt såg normalt ut? .....Ja, din lever ser bra ut, sade hon, men din gallblåsa är inte riktigt frisk!
Jaha?????
Efter mycket om och men fick jag ur henne att det såg ut som grus, dvs små stenar i min gallblåsa. Hon lät mycket säker då hon sade att den här, den vill de nog operera ut!
Jag undrade för mig själv om det verkligen är det vanliga - att operera bort den när man ändå inte har såååå stora besvär?

Igår var det dags för min halvårskontroll. Jag var ganska nervös innan - det blir nästan värre för varje gång. Speciellt nu när det inte riktigt hör till vanligheterna att gå dit längre.
Min nya läkare, som för enkelhetens skull heter det samma som den förra  ;-), kunde berätta att levern såg helt normal ut och att de mycket riktigt hade konstaterat små stenar i min gallblåsa, men att det inte i dagsläget alls behövde betyda att de skulle plocka ut den. Han sa att jag sannolikt efterhand skulle kunna få mer smärtor, och skrev ut ett kramplösande smärtstillande till mig att ha hemma ifall/när ett evt gallstensanfall skulle komma. Och att de kanske efterhand ändå skulle få plocka bort den.
Han frågade lite runt min kondision och jag svarade väl att den ju inte är bra, men att den nog också kunde varit betydlig sämre...;-) Efter ett tag förstod jag vart han ville komma med dessa frågor - skulle mina smärtor evt kunna komma från höger lungspets? Vi var väl överens om att det ändå var osannolikt, men att när frågan väckts så var det lika bra att göra en lungröntgen så att vi kunde utesluta även det.
Som sagt, så gjort - jag och mannen promenerade bort till röntgen där vi fick en drop-in tid ganska så snabbt. Vi hade avtalat att läkaren skulle ringa mig när han fått svaret. Han trodde det kunde dröja några dagar.
Döm om min förvåning när han ringer upp mig efter tre timmar!! Ibland går det verkligen snabbt inom sjukvården...
Och svaret på lungröntgen blev att allt såg normal ut!!! Så himla underbart!!!
Ni njuter jag verkligen av att jag ändå kollat två organ efter två och ett halvt år - och stämplats OK. Det känns jättebra och som ett steg längre på den vägen jag så gärna vill gå.....

Nu är det ett halvt år till nästa kontroll. Och i den vevan ska jag även rekonstruera mig.....kanske...;-)
Jag har inte riktigt bestämt mig ännu, men det lutar väl åt en operation på våren - om jag får en tid då, annars får det väl bli till hösten igen.

Jag följer fortfarande några bloggar där cancern har varit närvarande... ( även om jag inte skriver själv så ofta längre) Och tyvärr har jag kunnat läsa att flera har fått tillbaka sin cancer och även några som inte finns med längre. Det är verkligen smärtsamt att läsa - och samtidigt som jag ju självklart är glad för mina fina besked, så känns det jobbigt att veta att så många inte får just det.
Det får mig att komma ihåg att inget är självklart. Att ta vara på det fina man har och njuta av livet!!!

Jag återkommer här vid nästa kontroll, eller om jag hör något intressant från plastiken. Peppar, peppar och ta i trä - och allt sånt! ;-)

Kram på er allihop och ta hand om varandra!
Elisabeth

12 kommentarer:

  1. Hej, välkommen att bli publicerad på Artikelkatalogen.nu
    Skriv en unik artikel på minst 300 ord och lägg in max två länkar tillbaka till din blogg i texten.
    Välkommen!
    www.artikelkatalogen.nu

    SvaraRadera
  2. Thank you for your thoughts and blog. It reminds me that I have the strength to overcome my problems.
    Cheers from Canada.
    AC.

    SvaraRadera
  3. Pretty! This has been an incredibly wonderful post. Many thanks for sharing.

    What is Medisoft?
    Recognized by many medical professionals

    SvaraRadera
  4. www.meditateicin.blogspot.com

    What to recommend her? No

    No need for anything like medicin or cancer preventing herbs?no
    Cosmic testing ......
    But earlier could have avoided op?yes Tell your doctor yes

    SvaraRadera
  5. Spot on with this write-up, I truly think this website needs much more attention. I’ll probably be back again to read more, thanks for the info!

    SvaraRadera
  6. Grattis till lyckade återkoll.
    Själv förlorade jag min mamma i mun och strup cancer 2010, bara 57 år gammal. Hemsk sjukdom som jag är glad att du klarar dig ur <3

    SvaraRadera
  7. Grattis och all lycka framöver!
    Här (på SÖS, Stockholm) är man inte värst intresserad när op+strålning är klar. Kontroll bara varje år, och ointresserade när man orolig ringer om smärtor. "Det brukar inte spridas så"

    kram filfras

    SvaraRadera
  8. Vet inte om jag vågar fråga, men hur är din status idag? En mig närstående ung person har precis fått diagnosen her2...

    SvaraRadera
  9. As one of the best web design Trivandrum firm, we focus on customer satisfaction and customer support.
    We value our customers time and strive in delivering their projects as soon as possible.

    SvaraRadera