onsdag 21 april 2010

Blod och strålning

Vi 10 var det dags att få en påse blod. Det blev lite försenat, men å andra sidan så gick det med raketfart när nålen väl var inne. Mina kärl på högersidan är inte direkt superbra. ( Kan ju inte stickas på vänster sida pga att mina lymfkörtlar är borta) Fick ju herceptin i måndags + att det togs blodprov på morgonen så mina redan dålig kärl var ännu lite sämre;-) Som tur va så hade denna sjuksköterska jobbat på ambulans så hon gjorde en liten knorr, och vips hade hon "räddat" infarten;-) Vid 12 var jag klar. Då hade påsen tagit bara 1 timme och en kvart.

Körde hem och åt lite lunch. Orkade inte riktigt gå i stan idag. Dessutom var det ju inte direkt nåt mysväder att tala om...4 grader och regn;-)

Vid 15 var det dags på sjukhuset igen. Denna gången var det på riktigt. Jag skulle strålas för första gången. Förutom att de höll på att köra apparaten genom min arm så gick allt jättebra!;-)  Jag andades på, blev korrigerad - andades på igen, blev korrigerad igen...och så höll det på ett tag. Verkade som att simuleringen de gjorde med mig inte riktigt stämde överens med hur de egentligen ville ha det. Men till sist blev allt rätt och det gick hur snabbt och smidigt som helst. Sedan ville de också ha ett blodprov taget så jag gick via labbet innan jag åkte hem.

Nu tänkte jag trotsa kylan och ge mig ut och gå en sväng...det blev självklart inget igår;-)

Kram på er allihop!!!
Elisabeth

2 kommentarer:

  1. Hoppas du känner dig piggare efter lite påfyllning av blod och att strålningen går bra!

    Skönt att höra att du tycker att bröst-operationen var en relativt "enkel" operation. Det är vad jag fått höra av de flesta... så det är bara att hoppas på att det går så smidigt som möjligt! Pratade med min läkare igår och minst 8 lymfkörtlar vill de få bort eftersom det i stort sett alltid finns spridning dit när man har ibc. Har du opererat bort några körtlar också eller enbart bröstet?

    kram kram!!

    SvaraRadera
  2. hittade just din blogg och blev så glad om man nu kan säga det i detta sammanhang at thita ngn som oxå får herceptin. Jag är förstås en bröstsyster men med bröstcancer för andra ggn, Fick strålning första ggn och stor tårtbit bortop. Exakt 2 år senare hittade jag en ny knöl och hade flera tumörer och spridning till lymfan. Har haft cellgift och började med Herceptin i mars. Har bara fått 1,5 behandling då mitt hjärta krånglar och under förra behandlingen blev jag så dålig att de avbröt o körde mig på hjärtintensiven. Ska in på måndag o få veta hur fortsättningen blir. Hur har du mått på Herceptinet? Vilka biverkningar har du?
    Jag ahr oxå en blogg där jag bearbetar mitt liv med cnacer. Den strå som smyckeblogg för det vatr tänkt som det men den blev en ca blogg. Välkommen in. Ha en bra dag kram Kristina i Ume

    SvaraRadera