fredag 13 november 2009

Dagens läkarbesök

...gick mycket bra!
Vi gick därifrån ungefär 20kg lättare...vardera;-)
Jag visste ju sedan innan att jag hade minst tre lymfkörtlar som var angripna. Det totala antalet engagerade lymfkörtlar var 4(!) av 14 uttagna. Det var ändå riktigt bra nyheter. :-)
Sedan visade det sig att tumören var lite större än vi befarat, 28mm stor. När det gäller hormonpåverkan har det visat sig att den ej var positiv för östrogen eller progesteron. Detta är tydligen inte ovanligt hos yngre kvinnor. Det räknas som lite mer negativt att den ej är positiv för dessa hormoner.
HER2-positiv var den däremot. Det innebär att de kommer behandla mig med nånting som heter Herceptin. Detta kan ges samtidigt som cellgifter och håller på i ett år. Och räknas som en mycket effektiv behandlingsmetod. Vilket ju är bra!!!;-)
Vid undersökningen av tumören fann de att den är grad 3 (skala 0-3). Det är tydligen relativt vanligt att så unga kvinnor som jag(;-)) har aggressiva tumörer. Ju yngre, desto aggressivare tyvärr.
Men de tyckte inte att vidare undersökningar behövdes nu. Jag har bra levervärden och inga symptom från skelett eller lungor.

Så den vidare gången blir nu att onkologen tar över. Jag kallas till möte med en läkare därifrån. Förmodligen inte nästa vecka utan veckan därpå och sen brukar de sätta igång med cellgifter ungefär en vecka efter det. Men jag har inga exakta tider ännu.

Hoppas ni är lite klokare nu. Och lite mindre oroliga. Jag känner mig lättad, men fullkomligt tom just nu.
Det tar lite tid att hämta sig efter en sådan anspänning! ;-)

Tjejerna kändes mycket slitna idag. De vägrar att släppa mig och det var dessutom mycket spring inatt så jag hoppas, och kanske räknar med, en tidig kväll.
Sköt om er allihop så hörs vi snart igen!

Kramar//Elisabeth

5 kommentarer:

  1. Så godt å höre at det var såpass positive nyheter dere fikk idag! Har tenkt masse på deg idag og sjekket bloggen din x antall ganger;-) Håper du får slappet av i litt kveld etter den "persen"! Ha en fin helg med familien,
    mange stoore klemmer fra Hilde

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att det var så pass goda nyheter. Glad för din skull.
    Var rädd om dig och om er.

    Kram i mängder // Cecilia // CL

    SvaraRadera
  3. Jag har varit orolig hela dagen, puh! Skönt med positivt besked! Jag vill passa på att tacka dig för att du bjuder in mig (och några till, hihi) på detta sätt och och delar med dig av ditt öde. Du beskriver dina och din familjs tankar och upplevelser så innerligt och ärligt! Fortsätt solstrålen!!!
    kram Therese Bruce

    SvaraRadera
  4. Mina tankar har varit hos dig idag. Ville titta in innan läggdags och gläds med dig och er när jag läser era besked. Tuffa tag framöver men det känns också som att det finns en tydlig strategi framåt och ett tydligt mål i sikte-du fixar det här. Din blogg är fin och gör skillnad i vardagslunken - tack! Ilse-Nina

    SvaraRadera
  5. Hej Elisabeth

    Så skönt för dig och familjen att få lite sol på himlen. Vi har tänkt massor på dig/er. Hoppas du får känna lite ro i kroppen nu och samla lite nya krafter. Det behövs ;). Många många kramar från Sanna m familj

    SvaraRadera