tisdag 3 november 2009

En kortis...

Jag tänkte bara skriva några linjer om vad som hänt. Är inte riktigt på topp idag, men vill ändå att ni ska veta.

Operationen igår gick jättebra. Jag var lite snurrig efteråt, men mådde inte illa ett dugg! ;-)
Opererades vid halv tolv och kom ner igen på avdelningen lite innan fem.
Jag fick inga besked om vad de hittat igår, men idag vid tio tiden kom kirurgen förbi och pratade med mig.
Det visade sig tyvärr va lite dåliga nyheter. De tog ut tre så kallade portvaktskörtlar. I två av dom hittade de cancer. Det betyder att de då tog ut fler lymfkörtlar. I armhålan har vi en "fett-kudde" och i den finns där 10-20 körtlar. Denna kudden tog han ut. Svaret på analysen av dessa körtlar +analysen av själva tumören får jag om ca två veckor. Då kommer de att veta vad det är för typ av tumör, hur den beter sig och hur stor spridningen är. Det som iaf är säkert nu är att jag kommer att få både cellgifter och strålning. Sedan kommer jag kanske behöva gå på hormontabletter också ifall tumören är hormon-positiv.

Jag hade verkligen hoppats på ett annat besked idag, och dagen har varit jävligt tung!
Men samtidigt får man se framåt och tröskeln för vad som är goda nyheter har verkligen sänkts...;-)
Det ända jag vill får veta nu är att det inte finns mer cancer i min kropp. Att kirurgen fick ut allt nu iom att han tog hela kudden.
Sen kan jag ta hela skiten med cellgifter och strålning. Då betyder ju det bara att man säkerställer att det inte ska komma tillbaka.

Så, det blev ju rätt lång ändå.... Jag är väl inte känd för att hålla mig kort, direkt...;-)

Jag vill bara säga tusen tack för alla sms jag fått! Jag orkar tyvärr inte svara på de just idag, men ni ska veta att det betyder otroligt mycket!!!!
Sköt om er allihop så hörs vi snart igen.

//Elisabeth

7 kommentarer:

  1. Hej Elisabeth!
    Mina tankar är med dig.
    Stor kram till dig och din familj
    //Maria CS

    SvaraRadera
  2. Elisabeth
    Förstår att det var ett tungt besked!! Vi ska göra allt vi kan för att stötta dig och familjen i det här och hålla tummarna för att nästa besked om två veckor är av det mer positiva slaget. Hoppas få träffa dig snart och ge dig energirika kramar!

    kram från Katarina E med familj

    SvaraRadera
  3. Hej Elisabeth,

    Med din enorma energi och starka vilja kommer du att fixa det här. Jag är helt övertygad om det. Hoppas du kommer hem till din mysiga familj imorgon.

    Kram från Caroline m familj

    SvaraRadera
  4. Hej Elisabeth!
    Tänker på dig o dina nära. Förstår att det var ett tungt besked att få. Kan jag göra något för er säg till.
    Stor kram Anita

    SvaraRadera
  5. Älskade vän, alla andra har redan skrivit allt som behövs. Jag kan bara hålla med! Och du ska veta att jag tänker på dej MYCKET!

    Stora kramar /E

    SvaraRadera
  6. Hei Ebesalit

    Jeg blir holdt orientert fra to hold, men det er fint å ha mulighet til en første hånds oppdatering. Vi tenker mye på deg. STÅ PÅ!!!

    A.R

    SvaraRadera
  7. Kjære Elisabeth.

    Du er en tøffing og har mye støtte rundt deg så dette klarer du! Sender deg varme tanker og mange styrkeklemmer.

    Hilde

    SvaraRadera