torsdag 26 november 2009

Helt slut...


....är jag;-) Så det blev pannkakor till middag idag. Till tjejernas stora förtjusning:-D Både Linn och Agnes åt tre(!) pannkakor vardera. Och det var inga små, utan vanlig storlek... Själv blev jag mätt på två, kan jag säga;-)

Det har varit en mentalt jobbig dag idag. En jättebra dag, men som sagt mentalt tröttande. Jag har varit mycket nervös inför besöket hos läkaren. Varför vet jag inte riktigt, men jag börjar lära mig att det är lite så jag fungerar.
Själva besöket gick jättebra. En mycket trevlig och bra läkare som verkligen tog sig tid till att svara på alla mina 2000 frågor;-)
En av sköterskorna på avdelningen var också med. Tror att det var för att jag erbjöds en plats i en studie och att hon var en av dom som forskar där.

Själva studien innebär (om jag säger ja) att jag kommer få samma cellgifter fast tätare och 8ggr istället för 6. Vid standardbehandling ger man FEC 3ggr och sen Taxotere 3ggr (tre veckor mellan varje kur) FEC står för Fluoracil, Epirubicin, Cyklofosfamid. Det andra behandlingsalternativet blir då (F)EC 4ggr följt av Taxotere 4ggr samt med två veckor emellan istället för tre. I det här fallet ger de mig även benmärgsstöd, dvs tillväxtmedel så att immunförsvaret inte totalt ska sättas ur spel. Vet inte riktigt ännu vad jag gör, men det lutar nog åt den tuffa kuren. Allt som kan hjälpa mig att få en bättre prognos är ju guld!!!!
Eftersom man inte kan ge Herceptin tillsammans med Epirubicin så börjar man först med det när man börjar på Taxoteren. Skönt att veta att jag ändå kan få den "bästa" kuren fast jag ska ha Herceptin.

Innan behandlingen kan börja måste det hända några saker. Jag ska göra ett ultraljud av hjärtat samt EKG. Ska även göra lungröntgen samt "tjatat" mig till en CT av överkroppen för att säkerställa att där inte finns nåt skit på nåt annat ställe.
Sen sätter dom in en PICC-line i armen dagen innan behandlingen börjar. Det är en "säker" infart som kommer sitta kvar tills behandlingen är avslutad. En silikonslang läggs in via ett snitt i överarmen(evt armhålan) och slangen förs med hjälp av ultraljud in till en punkt rakt ovanför hjärtat. Sedan kontrolleras detta med röntgen. Det tejpas fast och plastas så att jag kan duscha med den. Måste läggas om antingen på avd på MAS eller på vårdcentralen en gång i veckan.
Det ska även tas blodprover mest hela tiden förstås. Även nu innan. Jag kommer få springa som en tätting...;-)

Så nu undrar ni väl säkert när jag ska börja... Den 10. december är det dags för första kuren. Det första jag tänkte var...det är ju skitlänge till!!! Men nu känns det mest bara bra. Jag får jobba nästa vecka vilket jag tycker är jätteskönt och jag får lite tid att vänja mig vid tanken på hur det blir framöver. Speciellt om jag ska ha den lite tuffare kuren.

Nu ska jag gå upp till tjejerna som leker där och börja förbereda för kvällen. Sen blir det horisontalläge i soffan kan jag meddela!!!! Så trött att jag knappt vet vad jag heter!!;-)

Hoppas ni är lite klokare allihop. Jag hör förstås av mig snart igen:-)

Kram//Elisabeth

2 kommentarer:

  1. Hej Elisabeth!
    När jag läser och följer vad du ska gå igenom så fattar jag inte mycket men jag slås av en sak och det är hur stark du är!!!! Det var jättekul att se dig på jobbet igår för det hade jag inte räknat med. Ta hand om dig nu så hörs vi snart igen!
    Stor kram Anita

    SvaraRadera
  2. Hej Elisabeth
    Så skönt att läsa ny uppdatering från dig. Förstår att du har fullt upp, kul att vara inne och jobba!! Du är fantastisk på att beskriva den resa med mediciner som du ska påbörja inom kort. Med din energi och livsglädje kommer det här att gå jättebra. Du är enorm! Intressant med läkemedelsstudie samtidigt som jag förstår att du behöver ta ställning till vad det innebär att vara med. Hjälper dig gärna om jag kan när det gäller frågor kring läkemedelsstudier. Skulle vara jättekul att träffas snart, jag ringer. Varm kram från Katti

    SvaraRadera