tisdag 16 februari 2010

Behandlingen igår...

...gick hur bra som helst!!

Var inne på lab kl 08 för att ta akuta prover. Släntrade in till onkologen efteråt och fick komma in till obligatoriska samtalet med min läkare tom innan kl 09 då jag egentligen skulle varit där... När hände sådant senast?;-)

Fick min sängplats strax därefter och sedan slöt C upp. Han hade lämnat barnen hos farmor och farfar eftersom vi förväntade oss en jättelång dag på sjukhuset.
Det upptäcktes att jag inte tagit nån panodil (vilket de vill att man tagit innan man får Herceptin), så då fick jag snällt ta två och sedan vänta en stund på att dom skulle verka. Dom skulle motverka att man fick feber, frossa och ont i kroppen som det annars finns risk för under infusjonen.
Lite innan 10 fick jag så Herceptinet för första gången. Det togs blodtryck innan vi började och sedan varje kvart. En akutvagn stod klar utanför rummet ifall jag skulle få problem med hjärtat eller en allvarlig allergisk reaktion.
Det hela förlöpte dock mycket smärtfritt!!!! Inga reaktioner överhuvudtaget och övervakningen togs bort efter en dryg halvtimme. Droppet tog 1½ timme och derefter blev jag kopplad loss. Jag skulle vänta 2½ timmme efter Herceptinet innan man fick ge Taxoteren, så jag var fri att röra mig på avdelningen.

C skickades iväg för att inhandla lunchen som blev sushi från Hai på Davidhallstorg. Mycket gott och dessutom relativt luktfritt. Det är så många patienter på avdelningen som får problem med lukter, så man får inte ha parfym eller dylikt och det kändes bäst att försöka äta så luktfritt som möjligt;-)

Kl 14 var det dags för Taxoteren. Då var det samma procedur igen. Dvs blodtryck innan och sen varje kvart. Övervakningen togs också denna gång bort efter drygt en halvtimme. Kände inga speciella biverkningar eller reaktioner bortsätt ifrån lite varma och röda kinder. Var klar med den lite över kl15 och blev kopplad loss. Fick dock inte lämna innan 17 eftersom man måste vara kvar i 6 timmar efter första infusjonen med Herceptin. Nästa gång blir det bara 2½ timme;-)

Vi hämtade barnen och var hemma igen strax efter 18. Vrålhungrig!! (äter ju så mycket kortison och det blir man hungrig av kan jag säga!)

Jag har, än så länge, (och peppar, peppar!!) Inte känt av särskilt mycket biverkningar. Räknar dock med att det kommer trötthet när jag går av kortisonet ikväll.
Så idag har jag satt på en tvätt och haft mycket samtal med Norge om min mammas personnummer och hennes journaler som jag har skickat efter. De vill gärna ha dom på Onkogenetiska kliniken i Lund som har hand om min utredning. De tror att jag kommer kalls till första möte och blodprov inom en månad, vilket för dom nog är snabbt.(skickade in första pappren i november...) De förstår ju också att jag vill ta bort mitt andra bröst så fort som möjligt. Det vore jo förj***igt om jag skulle bli sjuk även i det andra och få gå igenom skiten en gång till...

Så jag har skrivit två brev och ska nu svänga iväg och posta dom . Sedan tänkte jag äta lite lunch och därefter ska jag till Åkarp och lämna tillbaka en tankini och köpa en överdel istället. Bäst att passa på när man ändå mår bra!!

Ta hand om varandra!!
Kram//Elisabeth

3 kommentarer:

  1. Så skönt att allt gick så bra!!!

    Stora kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Så skönt att du har det bra och att det gick bra igår. Men vilken tid!!!!

    Jobbar på här för fullt idag!

    Kram
    Viktoria

    SvaraRadera
  3. Pratade med C lite på jobb idag och han berättade att du mådde ganska bra,....sköönt.

    Hoppas det löste sig i Åkarp.
    Var rädd om dig.

    KRAM // Cecilia

    SvaraRadera